Διαταραχές στην άρθρωση - Στρουμφάκια
Μια από τις πιο αγαπημένες παιδικές σειρές κινουμένων σχεδίων εντάσσει στους πρωταγωνιστικούς ρόλους χαρακτήρες ηρώων με ιδιαιτερότητες ως προς την άρθρωση . Αρκετά συχνά κατά την πορεία της φωνολογικής ωρίμανσης ορισμένοι φθόγγοι παραποιούνται από το παιδί ή αντικαθίστανται από άλλους. Άλλοι φθόγγοι παράγονται σε μεμονωμένο επίπεδο (σε επίπεδο ήχου), ωστόσο δε χρησιμοποιούνται αυθόρμητα στην ομιλία. Όταν μιλάμε η γλώσσα μας κινείται ταχύτατα προς διάφορα σημεία. Είναι μια αυτόματη διαδικασία η οποία εκτελείται ασυνείδητα, υπό την έννοια ότι δε χρειάζεται να σκεφτόμαστε την κατεύθυνση της γλώσσας μας κάθε φορά. Κάθε παιδί που ξεκινά την προσπάθεια παραγωγής ενός συγκεκριμένου φθόγγου πρέπει να προσέχει ιδιαίτερα τις κινήσεις των αρθρωτών προκειμένου να επιτύχει το σωστό αρθρωτικό αποτέλεσμα. Προσπαθούμε να παραμένουμε θετικοί και υπομονετικοί απέναντι στο παιδί. Η ανυπομονησία και η αρνητική στάση οδηγούν συνήθως στην άρνηση του παιδιού να συμμετέχει σε διορθωτικές αρθρωτικές ασκήσεις. Από τη στιγμή που ένα παιδί έχει κατακτήσει το φθόγγο σε επίπεδο ήχου είναι θέμα εξάσκησης στο να γενικεύσει στην αυθόρμητη ομιλία. Ωστόσο μερικές φορές η αδυναμία παραγωγής ενός φθόγγου σχετίζεται με τη χρονολογική ωρίμανση του παιδιού, τους αρθρωτές και τη γενικότερη φύση της δυσκολίας. Σημαντικοί παράγοντες στην κατάκτηση ενός φθόγγου είναι ο αριθμός των επαναλήψεων και η ταχύτητα στην άρθρωση του φθόγγου. Αυτοματοποίηση ενός φθόγγου σημαίνει σωστή άρθρωση και ταχύτητα. Όταν ένα παιδί δύναται να αρθρώσει σωστά ένα φθόγγο με ταχύτητα τότε η χρήση του φθόγγου αυτού στην αυθόρμητη ομιλία θεωρείται θέμα χρόνου. Πολύ σημαντικό κρίνεται επιπλέον να έχει «καθαρίσει» η άρθρωση προτού το παιδί εισέλθει στην Α τάξη του Δημοτικού. Μία σύγχυση στην σωστή άρθρωση των φθόγγων μπορεί αναπόφευκτα να σημαίνει και στην επιλογή του σωστού γραφήματος κατά τη διαδικασία της εκμάθησης του γραπτού λόγου.
|