Τραυλισμός - Ο μικρός Τιμ

«Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένα αγόρι που το λέγανε Τίμ. Ο Τίμ ζούσε σε ένα τεράστιο σπίτι μαζί με μία μάγισσα και έναν νάνο, οι οποίοι τον είχαν πάρει από τους γονείς του. Ήταν πολύ αυστηροί μαζί του, καθώς περίμεναν από εκείνον να είναι πάντα ευγενικός, να μη παίζει με τα παιχνίδιά του μήπως και τα χαλάσει, να μην κάνει ποδήλατο μήπως και το σπάσει και πάνω από όλα να μη μιλάει γιατί τραύλιζε. Μια μέρα ένας γέρος ζητιάνος πλησίασε τον Τίμ και του είπε όλη την αλήθεια για τους γονείς του. Ο Τίμ αποφάσισε να φύγει και να βρει την οικογένειά του. Ταξίδευε μέρες μέχρι που έφτασε σε ένα χωριό. Ρώτησε τον πρώτο περαστικό μήπως γνώριζε τους γονείς του και εκείνος τραυλίζοντας του έδειξε το δρόμο. Καθώς προχωρούσε κατάλαβε ότι όλοι τραύλιζαν σε αυτό το χωριό. Μόλις έφτασε στο σπίτι δε φαντάζεστε τη χαρά των γονιών του. Η μητέρα του τον καθησύχασε και του είπε ότι τώρα μπορεί να παίζει με τα παιχνίδιά του, να κάνει ποδήλατο και πάνω
από όλα να τραυλίζει όσο θέλει».

 Το παραμύθι αυτό, το οποίο προέρχεται από το Αμερικανικό Ίδρυμα για τον Τραυλισμό περιγράφει στην ουσία το πώς μπορεί να αισθάνεται ένα παιδί που τραυλίζει. Ο τραυλισμός πρωταρχικά συνιστά διαταραχή στο ρυθμό της ομιλίας, μπορεί ωστόσο να θεωρηθεί και διαταραχή που σχετίζεται με την αποφυγή της ομιλίας. Τα παιδιά που τραυλίζουν προσπαθούν να μετακινηθούν από τον ένα ήχο στον άλλο, από τη μια συλλαβή στην επόμενη. Η προσπάθεια τους όμως δεν περιορίζεται αποκλειστικά σε αυτή την παράμετρο, συνδέεται όπως ειπώθηκε και με την προσπάθειά τους να αποφύγουν τον προφορικό λόγο.

 Ο Τραυλισμός διαφοροποιείται από παιδί σε παιδί παίρνει όμως συνήθως τις εξής μορφές:Επαναλήψεις μεμονωμένων φθόγγων π.χ. Το μωρό ήπιε το γ-γάλα του

  • Επαναλήψεις μεμονωμένων συλλαβών π.χ. το μωρό ήπιε το γα-γάλα του
  • Επαναλήψεις μεμονωμένων λέξεων
    π.χ. το μωρό ήπιε το το γάλα του
  • Επιμηκύνσεις
    π.χ. ενώ το παιδί προσπαθεί να αρθρώσει τη λέξη θέλω την αρθρώνει ως «θθθθθέλω» (αυτό συνήθως συνοδεύεται από ορατή ένταση στους μύς του προσώπου)
  • Παύσεις
    Αφύσικες παύσεις ανάμεσα στις συλλαβές μιας λέξης
    π.χ. λέει «θέ (παύση) λω»
  • Δυσκολία στη ρύθμιση του αέρα που χρειάζεται να εκπνεύσει το παιδί
    • π.χ. το μωρό πίνει το (…..) γάλα του
  • Υπάρχουν φράσεις που το παιδί δεν τις ολοκληρώνει ποτέ επειδή νομίζει ότι στην επόμενη λέξη θα κολλήσει και σκόπιμα την αποφεύγει.
    • π.χ. θέλω να ….

traulismosΥπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι ο τραυλισμός εμφανίζεται σε οικογένειες στις οποίες καταγράφεται κάποιο ιστορικό τραυλισμού. Ερευνητές υποστηρίζουν ότι κάποιο γονίδιο είναι πιθανό να επηρεάσει την εμφάνιση του τραυλισμού, αλλά το περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώνει το παιδί δύναται να ενισχύσει ή όχι την εμφάνιση του τραυλισμού

Έχει παρατηρηθεί ότι οι γονείς εμφανίζονται πιο αγχωμένοι όταν συνομιλούν με το παιδί τους που τραυλίζει παρά με το εκείνο το οποίο δεν τραυλίζει. Όταν οι γονείς έχουν κατανοήσει κάποια πράγματα σε σχέση με τον τραυλισμό και έχουν συνειδητοποιήσει τη βαρύτητα του ρόλου τους τότε περιορίζεται και το άγχος τους.

 

deikthsΤο πρόγραμμα παρέμβασης σε παιδιά με τραυλισμό αφορά την εκπαίδευση των γονέων σε μεθόδους, οι οποίες απενοχοποιούν το παιδί από το φόβο μήπως τραυλίσει κατά τη διάρκεια της ομιλίας, ενώ στοχεύουν στη χρήση στρατηγικών που ενισχύουν την αυτοπεποίθηση. Εκτός των άλλων διδάσκονται συγκεκριμένες τεχνικές στο παιδί με στόχο τη σταδιακή βελτίωση της ροής της ομιλίας.