Γλωσσική καθυστέρηση - Ο Λαγός και η Χελώνα
Ο μύθος του Αισώπου στην ουσία υποδεικνύει ότι οι διαφοροποιήσεις που απαντώνται από άνθρωπο σε άνθρωπο είναι ουσιαστικές όχι όμως και ανυπέρβλητες. Κάθε παιδί αναμφισβήτητα παρουσιάζει διαφορετική εξελικτική πορεία. Κατά τα φυσιολογικά στάδια ανάπτυξης ένα παιδί καταγράφει μια τυπική πορεία γλωσσικής ωρίμανσης. Η γλωσσική καθυστέρηση είναι η αποτυχία κατάκτησης συγκεκριμένων σταδίων σε προβλεπόμενο χρόνο. Ως αποτέλεσμα δύναται να εμφανισθούν δυσκολίες στην ικανότητα του παιδιού να εκφράζεται προφορικά, στην ικανότητα να κατανοεί τη γλώσσα ή στο συνδυασμό των δύο αυτών παραμέτρων. Στην πρώτη περίπτωση καταγράφεται περιορισμένο λεξιλόγιο, χρήση μικρού αριθμού λέξεων με γενική σημασία, ανώριμη δομή προτάσεων, λάθη στη σύνταξη και στη ροή του λόγου. Στη δεύτερη περίπτωση σημειώνονται δυσχέρειες που συνδέονται με την αδυναμία κατανόησης των συντακτικών και γραμματικών δομών (αρνήσεις, ερωτήσεις κλπ), καθώς και των προσωδιακών χαρακτηριστικών της γλώσσας (τόνος φωνής, χρωματισμός κα). Σημαντικό, ωστόσο είναι στις εν λόγω περιπτώσεις τα στοιχεία της πραγματολογίας (δηλ. η ικανότητα του παιδιού να συνδιαλέγεται κοινωνικά, η επιδεξιότητα εμπλοκής της φαντασίας ή της προσποίησης στο παιχνίδι) να παραμένουν ανέπαφα. Με άλλα λόγια το παιδί πρέπει να προσπαθεί να επικοινωνεί με το κοινωνικό περιβάλλον παρά τις γλωσσικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Αναμφίβολα κάθε παιδί είναι διαφορετικό, καθώς σημειώνει το δικό του ρυθμό γλωσσικής ανάπτυξης. Στην περίπτωση ωστόσο κατά την οποία καταγράφονται σημαντικές αποκλίσεις στους τομείς της έκφρασης και κατανόησης απαιτείται έγκαιρος διαγνωστικός έλεγχος.
|