Γλωσσική καθυστέρηση - Ο Λαγός και η Χελώνα

«Ένα ανοιξιάτικο πρωινό μια χελώνα έκανε τη βόλτα της στο δάσος, όταν συνάντησε ένα λαγό. ‘Καλή σου μέρα λαγέ του είπε, μπορεί να νομίζεις ότι είμαι πιο αργή από εσένα, αλλά αν θέλεις μπορούμε να παραβγούμε στο τρέξιμο.’ Ο λαγός δέχτηκε το στοίχημα και ξεκίνησαν τον αγώνα. Στο δρόμο ο λαγός σκέφτηκε ότι είχε χρόνο να κοιμηθεί μέχρι η χελώνα να τον φτάσει και πήρε έναν υπνάκο. Στο μεταξύ η χελώνα με αργά αλλά σταθερά βήματα πλησίαζε στο τέρμα. Όταν ξύπνησε ο λαγός ήταν πλέον αργά. Η χελώνα όχι μόνο κέρδισε αλλά έδωσε και στο λαγό ένα μάθημα ότι μπορεί να ήταν πιο αργή αλλά μπορούσε έστω και με το αργό της βήμα να τον συναγωνιστεί».

Ο μύθος του Αισώπου στην ουσία υποδεικνύει ότι οι διαφοροποιήσεις που απαντώνται από άνθρωπο σε άνθρωπο είναι ουσιαστικές όχι όμως και ανυπέρβλητες. Κάθε παιδί αναμφισβήτητα παρουσιάζει διαφορετική εξελικτική πορεία. Κατά τα φυσιολογικά στάδια ανάπτυξης ένα παιδί καταγράφει μια τυπική πορεία γλωσσικής ωρίμανσης. Η γλωσσική καθυστέρηση είναι η αποτυχία κατάκτησης συγκεκριμένων σταδίων σε προβλεπόμενο χρόνο. Ως αποτέλεσμα δύναται να εμφανισθούν δυσκολίες στην ικανότητα του παιδιού να εκφράζεται προφορικά, στην ικανότητα να κατανοεί τη γλώσσα ή στο συνδυασμό των δύο αυτών παραμέτρων.

glws kathistΣτην πρώτη περίπτωση καταγράφεται περιορισμένο λεξιλόγιο, χρήση μικρού αριθμού λέξεων με γενική σημασία, ανώριμη δομή προτάσεων, λάθη στη σύνταξη και στη ροή του λόγου. Στη δεύτερη περίπτωση σημειώνονται δυσχέρειες που συνδέονται με την αδυναμία κατανόησης των συντακτικών και γραμματικών δομών (αρνήσεις, ερωτήσεις κλπ), καθώς και των προσωδιακών χαρακτηριστικών της γλώσσας (τόνος φωνής, χρωματισμός κα). Σημαντικό, ωστόσο είναι στις εν λόγω περιπτώσεις τα στοιχεία της πραγματολογίας (δηλ. η ικανότητα του παιδιού να συνδιαλέγεται κοινωνικά, η επιδεξιότητα εμπλοκής της φαντασίας ή της προσποίησης στο παιχνίδι) να παραμένουν ανέπαφα. Με άλλα λόγια το παιδί πρέπει να προσπαθεί να επικοινωνεί με το κοινωνικό περιβάλλον παρά τις γλωσσικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει.

Αναμφίβολα κάθε παιδί είναι διαφορετικό, καθώς σημειώνει το δικό του ρυθμό γλωσσικής ανάπτυξης. Στην περίπτωση ωστόσο κατά την οποία καταγράφονται σημαντικές αποκλίσεις στους τομείς της έκφρασης και κατανόησης απαιτείται έγκαιρος διαγνωστικός έλεγχος. 

deikths
Στο Δείκτη επιχειρείται η αξιολόγηση της εξέλιξης του γλωσσικού δυναμικού του παιδιού με κύριο στόχο την πρόληψη και παρέμβαση δεδομένων των δυσχερειών.