Δυσλεξία/Μαθησιακές Δυσκολίες - Το Ασχημόπαπο
Η αλληγορική σημασία του κλασικού αυτού παραμυθιού αγγίζει κάθε παιδί που παρουσιάζει οποιασδήποτε μορφής διαφορετικότητα. Στην περίπτωση των σχολικών επιδόσεων, στο σύνολο των μαθητών μιας τάξης υπάρχουν μαθητές που καταγράφουν χαμηλές επιδόσεις, διαφοροποιούνται και στιγματίζονται. Τα παιδιά με δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται στο να εκπληρώσουν τα μαθητικά τους καθήκοντα και πολλές φορές χαρακτηρίζονται τεμπέλικα, αδιάφορα, αμελή και ανόητα. Η απογοήτευση, ο θυμός και η θλίψη δύναται να χαρακτηρίζει αυτούς τους μαθητές, οι οποίοι παρά τις προσπάθειες που κάνουν συναντούν απροσδόκητες δυσκολίες ιδίως στην ανάγνωση και τη γραφή. Το 1896 ο άγγλος γιατρός Morgan έγραφε για έναν 14χρονο μαθητή τον Percy F. : “παρά το γεγονός ότι το νοητικό δυναμικό αυτού του αγοριού κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με των συμμαθητών του, όταν διαβάζει φαίνεται άλλα να βλέπει και άλλα να λέει.” Περισσότερα από εκατό χρόνια έχουν παρέλθει από τότε που θεμελιώθηκε η πρώτη επιστημονική αναφορά περί Δυσλεξίας και οι επιδόσεις του 14χρονου τότε μαθητή θα μπορούσε να αποτελούν και σήμερα ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα παιδιού με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες - Δυσλεξία. Ο όρος Δυσλεξία χρησιμοποιείται για να περιγράψει επίμονες δυσκολίες στην ικανότητα ανάγνωσης και ορθογραφημένης γραφής.
Στο Δείκτη οι δυσκολίες στη γραφή και την ανάγνωση προσεγγίζονται με την πολυαισθητηριακή μέθοδο (συμμετοχή όλων των αισθήσεων – όρασης, ακοής, αφής – στην εμπέδωση των φαινομένων που διδάσκονται). Η ορθογραφία διδάσκεται με εικονογραφήματα, δηλαδή μέσω της μετατροπής της γραπτής γλώσσας σε συμβολική, σε εικόνα, προσφέροντας στο μαθητή τη δυνατότητα να απομνημονεύσει γρήγορα και εύκολα την ορθογραφία των λέξεων χωρίς πολλές επαναλήψεις. Μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια αν βλέπετε ότι το παιδί σας θέλει να ανταποκριθεί στα σχολικά του καθήκοντα αλλά δυσκολεύεται. Η απογοήτευση που βιώνει ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες – δυσλεξία έχει συνέπειες στην αυτοπεποίθησή και γι’ αυτό χρήζει προσοχής από γονείς και εκπαιδευτικούς. |