Σχολική ετοιμότητα - Η Δαχτυλίτσα

Μια φορά και έναν καιρό μια καλή νεράιδα έδωσε σε μια γυναίκα έναν μαγικό σπόρο και της υποσχέθηκε ότι εάν τον φυτέψει θα βγει ένα πολύ ξεχωριστό πλάσμα. Η γυναίκα εμπιστεύτηκε τη νεράιδα και φύτεψε το σπόρο μέσα σε ένα μικρό γλαστράκι. Αμέσως φύτρωσε μια πολύ όμορφη άσπρη τουλίπα που είχε τα πέταλά της κλειστά. Είναι ένα πανέμορφο λουλούδι σκέφτηκε η γυναίκα και έσκυψε να το φιλήσει. Τη στιγμή εκείνη τα πέταλα άνοιξαν και ένα μικροσκοπικό κορίτσι ξεπρόβαλλε. Ήταν τόσο μικρούλα όσο το δάχτυλο ενός χεριού, γι’αυτό και η μητέρα της της βάπτισε Δαχτυλίτσα. Η Δαχτυλίτσα ήταν διαφορετική από όλα τα άλλα παιδιά, αλλά ξεχώριζε για την ευγένεια και την καλοσύνη της και όλοι την αγαπούσαν…»

sxol etoimothtaΟ Χανς Κρίστιαν Άντερσεν κατά τη συγγραφή του παραμυθιού της Δαχτυλίτσας επιχείρησε να υπογραμμίσει μέσα από τη συμβολική οπτική εικόνα της ηρωίδας τη διαφορετικότητα που δύναται να υπάρχει μεταξύ των παιδιών, αλλά ωστόσο και τις δυνατότητες που έχουν ορισμένα παιδιά τα οποία παρουσιάζουν κάποια δυσχέρεια. Κάθε παιδί διαγράφει μια ξεχωριστή γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη. Όσον αφορά τη μάθηση, αυτή συνιστά μια πολύπλοκη διαδικασία, καθώς η γνωστική ανάπτυξη θεμελιώνεται μέσα από μια σειρά σταδίων. Βασίζεται κυρίως σε εγγενείς ικανότητες και περιβαλλοντικές επιδράσεις. Η γνωστική ανάπτυξη εξελικτικά διανύει το αισθησιοκινητικό στάδιο, το στάδιο των γνωστικών ικανοτήτων και εν τέλει το στάδιο της σύνθετης σκέψης. Κάποια έλλειψη στην κατάκτηση αυτών επιφέρει δυσχέρειες σε συγκεκριμένους τομείς.

Η σχολική ετοιμότητα στην ουσία είναι ένας δείκτης, ο οποίος καταγράφει το κατά πόσο ένα παιδί είναι έτοιμο να ενταχθεί στο σχολικό πλαίσιο και να επιτύχει τόσο σε μαθησιακό επίπεδο όσο και σε κοινωνικό. Εκτός των άλλων, συνδέεται με την κατάκτηση νέων δεξιοτήτων, αλλά και τη βελτίωση των ήδη κεκτημένων. Έρευνες υποδεικνύουν ότι τόσο η αναγνωστική ικανότητα όσο και οι μαθηματικές δεξιότητες θεμελιώνονται σε γενικότερες γνωστικές δυνατότητες.

Η ένταξη των παιδιών στην Α’ Δημοτικού προϋποθέτει ψυχοκινητική ωρίμανση (ικανότητα αυτοεξυπηρέτησης, αίσθημα αυτονομίας), γραφοκινητική ικανότητα, γνωστικές δεξιότητες (ικανοποιητικά επίπεδα συγκέντρωσης – προσοχής, μνημονικές δυνατότητες, αντίληψη εννοιών, αφηρημένη σκέψη), γλωσσικές ικανότητες (ικανοποιητικό λεξιλόγιο, «καθαρή άρθρωση»), κοινωνικές δεξιότητες (συνεργατικό πνεύμα, ομαδικό παιχνίδι). 

deikths
Σε περίπτωση που καταγράφονται σημεία ελλείψεων σε κάποιες από τις εν λόγω δεξιότητες απαιτείται κλινική αξιολόγηση με κύριο στόχο την ενίσχυση των δυνατοτήτων του παιδιού και την πρόληψη των ενδεχόμενων μαθησιακών δυσκολιών. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι όλα τα παιδιά μπορούν να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τις ικανότητες τους.