Άρθρα

Δραστηριότητες για παιδιά

Ο χρόνος που περνάμε με τα παιδιά είναι πολύτιμος και ξεχωριστός. Ανακαλύψτε τη μαγεία όταν παίζετε μαζί με τα παιδιά και αφιερώστε το χρόνο σας. Ακολουθούν κάποιες δραστηριότητες που ευνοούν τις κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών.

 

Το κουτί με τα γλυκά όνειρα

Θέμα: Διαχείριση κρίσεων / προβλημάτων

 Ηλικία: 3-10 ετών

 Υλικά

 Ένα κουτί, πολύχρωμο περιτύλιγμα, καραμέλες, αυτοκόλλητα, μαρκαδόροι, χαρτάκια.

 Περιγραφή

magikokoytiΠλησιάστε το παιδί και ζητήστε του να μιλήσει για τον βραδινό ύπνο, το σκοτάδι ή τα άσχημα και κακά όνειρα που μπορεί να βλέπει. Κατασκευάστε μαζί με το παιδί ένα κουτί που θα το ονομάσετε το κουτί των γλυκών ονείρων. Φτιάξτε μία λίστα με καλά όνειρα ή με όμορφες ιστορίες που θα αρέσουν στο παιδί. (μπορεί να είναι αναμνήσεις χαρούμενων οικογενειακών στιγμών, αστείων περιστατικών κλπ). Καταγράψτε τα ανωτέρω σε χαρτάκια και τοποθετήστε τα μέσα στο κουτί, το οποίο είναι καλό να το έχετε στολίσει με αυτοκόλλητα, καραμέλες, κορδέλες, ζωηρά χρώματα. Κάθε βράδυ πριν το παιδί πάει για ύπνο διαλέγει μέσα από το κουτί ένα χαρτάκι με μια ιστορία που τη διαβάζετε μαζί προκειμένου να δημιουργηθεί ένα αίσθημα ασφάλειας και ηρεμίας. Αν το παιδί ξυπνήσει το βράδυ από ένα άσχημο όνειρο ενθαρρύνετε το ανακαλώντας μαζί του την ευχάριστη ιστορία.

Προσέγγιση

Αρκετά παιδιά βλέπουν εφιάλτες ή έχουν φόβους που σχετίζονται με το βραδινό ύπνο. Οι «αόρατες απειλές» δύναται να διαταράξουν την ηρεμία του παιδιού κατά τη διάρκεια του ύπνου. Αυτή η δραστηριότητα βασίζεται σε συμπεριφοριστικές τεχνικές και στοχεύει στη μείωση των φόβων και στην ενίσχυση της σχέσης γονέων – παιδιού, καθώς το μοίρασμα ευχάριστων εμπειριών και η αναφορά σε όμορφα όνειρα ενισχύουν την έκφραση των συναισθημάτων.

 

Τα χρώματα μου

Θέμα: Ενίσχυση αυτοπεποίθησης

Ηλικία: 6 ετών και άνω

Στόχοι

Συγκέντρωση πληροφοριών για τα συναισθήματα και τις δεξιότητες του παιδιού, ενίσχυση της αυτοπεποίθησης.

Υλικά

Ένα μικρό διαφανές πλαστικό δοχείο

Διαφορετικά χρώματα άμμου

Χρωματιστές χάρτινες καρτούλες που θα έχουν τον τίτλο τα θετικά / καλά μου στοιχεία

Περιγραφή

mpogiesΠείτε στο παιδί ότι σήμερα θα μιλήσουμε για τα όμορφα καλά σου στοιχεία. Θα ήθελα να μου πεις που νομίζεις ότι τα πάς καλά ή ότι είσαι καλός/η. Για κάθε καλό σου στοιχείο αντιστοιχεί ένα χρώμα άμμου. Θα τα γράφω σε κάθε κάρτα για να μην ξεχάσουμε τα καλά σου στοιχεία. Π.χ. μπλε – είμαι καλός στα μαθηματικά. Βοηθήστε το παιδί να καταγράψει τις κάρτες και κατόπιν αφήστε το να ρίξει την κάθε χρωματιστή άμμο μέσα στο δοχείο. Μόλις τελειώσει ρωτήστε το: «Πού θα βάλεις αυτό το δοχείο ή θα πεις σε κάποιον άλλο αυτό το μυστικό σου ή θα έβαζες και άλλα χρώματα εάν είχες και άλλο χώρο;»



Προσέγγιση

Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να εντοπίσουν τα θετικά τους στοιχεία. Μπορεί να ρωτήσουν «Τί πρέπει να πω» ή «Πού νομίζεις εσύ ότι είμαι καλός/ή». Αποφύγετε να δώσετε ακριβείς απαντήσεις. Είναι προτιμότερο να διατυπώσετε ερωτήσεις του τύπου αν ρωτούσες τους φίλους σου «Τί νομίζεις ότι θα λέγανε για σένα». Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να χρησιμεύσει σε περιπτώσεις διαχείρισης έντονων θυμικών αντιδράσεων ή άγχους.

 

Βόλτα με το μαγικό χαλί

Θέμα: Κοινωνικές δεξιότητες

Ηλικία: 3 – 7 ετών

Ομαδικό παιχνίδι

Στόχοι

Ευνοείται η κοινωνικά αποδεκτή συμπεριφορά μέσα στο πλαίσιο ομάδας

Υλικά

Μία μεγάλη πετσέτα πάνω στην οποία θα μπορούν να καθίσουν τα παιδιά, αυτοκόλλητα, μαρκαδόρους, χαρτιά Α4, πάζλ, παιχνίδι με νερόφουσκες, πλαστικό σετ για τσάι, χυμός ή κουλουράκια.

Περιγραφή

Ο αρχηγός του γκρούπ (μητέρα, πατέρας ή άλλος ενήλικας) ανακοινώνει στα παιδιά ότι πρόκειται να πάνε βόλτα με ένα μαγικό χαλί όπου θα επισκεφτούν διάφορους πλανήτες. Οι στάσεις που θα κάνουν θα είναι τέσσερις και σε κάθε στάση θα πρέπει να εκπληρώσουν μια συγκεκριμένη αποστολή. Με το πέρας της αποστολής κάθε παιδί θα παίρνει και ένα αυτοκόλλητο.

Τα παιδιά κάθονται στο χαλί. Ο αρχηγός φροντίζει να είναι παραστατικός και να κάνει ποικίλα σχόλια προκειμένου να βοηθήσει τα παιδιά να μπουν στο κλίμα του παιχνιδιού- παραμυθιού και να πιστέψουν ότι το μαγικό ταξίδι προς τους πλανήτες θα ξεκινήσει από λεπτό προς λεπτό!

magikoxaliΟ πρώτος προορισμός. « ο πλανήτης του μοιράσματος». Τα παιδιά πρέπει να κάνουν μια ζωγραφιά της αρεσκείας τους χρησιμοποιώντας τους μαρκαδόρους και τα χαρτιά. Θα πρέπει να μοιραστούν τους μαρκαδόρους μεταξύ τους και να περιμένουν και το τελευταίο παιδί να τελειώσει την ζωγραφιά του. Μόλις ολοκληρωθεί η αποστολή δίνεται σε κάθε παιδί ένα αυτοκόλλητο. Τα παιδιά ανεβαίνουν στο χαλί και συνεχίζεται το ταξίδι.

Ο δεύτερος προορισμός. «ο πλανήτης περιμένω την σειρά μου». Ο αρχηγός περνά μπροστά από κάθε παιδί κάνοντας νερόφουσκες τις οποίες πρέπει να σκάσει. Τα παιδιά θα περιμένουν υπομονετικά την σειρά τους. Στο τέλος δίνεται το αυτοκόλλητο.

Ο τρίτος προορισμός. «ο πλανήτης ομαδική δουλειά». Εδώ τα παιδιά πρέπει να εργαστούν ομαδικά για να φτιάξουν ένα παζλ. Μπορεί να δοθεί βοήθεια αν είναι απαραίτητο. Το αυτοκόλλητο δίνεται μόλις ολοκληρωθεί η αποστολή όπου και αρχίζει το ταξίδι για τον τελευταίο προορισμό «τον πλανήτη φέρομαι ευγενικά». Στον πλανήτη αυτό γίνεται ένα πάρτι. Ποτηράκια, σετ τσαγιού, χυμοί και κουλουράκια περιμένουν τα παιδιά. Ο αρχηγός επισημαίνει ότι πρέπει να φέρονται ευγενικά. Θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν εκφράσεις όπως « γεια σου, τι κάνεις, μου δίνεις σε παρακαλώ ένα κουλουράκι, σε ευχαριστώ για την βοήθεια σου, εισαι ευγενικός, παρακαλώ κ.τ.λ.». τα παιδιά παίρνουν τα αυτοκόλλητα τους και επιστρέφουν στην βάση τους. Μόλις φτάσουν σπίτι συζητούν μαζί με τον αρχηγό τι έμαθαν από κάθε πλανήτη.

Προσέγγιση

Η δραστηριότητα αυτή χρησιμοποιεί την φαντασία και το συμβολικό παιχνίδι για να ενισχύσει τις κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών. Τα αυτοκόλλητα ενισχύουν τις θετικές συμπεριφορές καιν ευνοούν πραγματολογικές δεξιότητες. ( δομές ευγένειας, υπομονή, μοίρασμα). Χρησιμοποιείστε κατάλληλη μουσική ακόμα και κοστούμια για να γίνει το ταξίδι πιο φανταστικό!

 

Κλικ!

Θέμα: Έκφραση, απεικόνιση συναισθημάτων

Ηλικία: 6 ετών και άνω

Ατομικό/ ομαδικό παιχνίδι

Στόχοι

Ενίσχυση του « λεξιλογίου των συναισθημάτων», καλλιέργεια των λεκτικών / μη λεκτικών εκφράσεων, εξάσκηση στην ικανότητα αναγνώρισης διαφορετικών συναισθηματικών καταστάσεων.

Υλικά

Καθρέφτης, ψηφιακή κάμερα, εκτυπωτής, κόλλα, πιόνια.

Περιγραφή

klikΖητήστε από το παιδί να εκφράσει συναισθήματα μπροστά σε ένα καθρέφτη χρησιμοποιώντας διάφορες γκριμάτσες π.χ. φόβο, θυμό, αηδία, ενθουσιασμό, ευτυχία, πόνο, καλοσύνη, λύπη, χαρά, ντροπή, απογοήτευση, έκπληξη, μετάνοια κλπ. Αφού εξασκηθεί στην έκφραση αυτών των συναισθημάτων μπροστά στον καθρέφτη ζητήστε από το παιδί να επιλέξει κάποιες από αυτές τις εκφράσεις και φωτογραφίστε το. Μπορείτε στην συνέχεια να βγάλετε και δικές σας φωτογραφίες για να παίξετε μαζί με το παιδί το παιχνίδι των συναισθημάτων. Καθένας έπειτα θα έχει το δικό του άλμπουμ συναισθημάτων και ένα τρίτο πρόσωπο (παππούς, γιαγιά, άλλος ενήλικας) θα πρέπει να αναφέρει κάποιο συναίσθημα π.χ. χαρά και σε περίπτωση που υπάρχει φωτογραφία με αυτό το συναίσθημα θα βάλετε πάνω της ένα πιόνι. Ο καθένας στη συνέχεια πρέπει να πει πώς νιώθει όταν είναι χαρούμενος ή τι τον έκανε να νιώσει έτσι. Όποιος έχει τα περισσότερα πιόνια πάνω στις δικές του διαθέσιμες φωτογραφίες συναισθημάτων κερδίζει.

Προσέγγιση

Η εξερεύνηση των συναισθημάτων μπορεί να είναι δύσκολη για κάποια παιδιά, διότι δύναται να δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν κάποια στοιχεία στη συμπεριφορά των άλλων. Με το παιχνίδι αυτό γίνεται μια προσπάθεια συναισθηματικής προσέγγισης και αναγνώρισης των εκφράσεων με εύκολο τρόπο.